Maarten:

Ik ben een duiker! Omdat we wonen op het water. Mister Edward ging vertellen over duikers. Een duiker gaat onder water kijken. Ze kunnen onder water zwemmen. Ze kunnen ademen in de tank. En ze kunnen een schat vinden. Ze hebben een duikbril op. Ze hebben een tank, ook flippers en schoentjes. En ze kunnen vissen zien en bekers en plastic en soms de onderkant van het schip. Soms gaan ze daarin, om schoon te maken. Omdat de onderkant vies is. En ze hebben een “knife”, ze kunnen vast zitten aan takken en modder. We hebben sommige duikers op het schip. Mr. Edward ging erover vertellen in de preschool. Ik ben in de preschool met mama-juf! En met miss Rahel. En met miss Pam. Aimy is mijn lieve vriendje. Omdat tie grappige dingen doet. We leren over vissen, en boten en letters. En toen gingen we zingen. “Red, blue, yellow”…. En “This little light of mine”. Nu maken we vormen op preschool. Shapes. Rechthoeken, circles, triangles en gouden diamanten, stars. We gingen pizza maken met rectangles en gouden diamanten. Ik hou van pizza ananas en circle worstjes. Ik vind het heel leuk op school!

IMG_6031.JPG

IMG_6011.JPG

IMG_6075.JPG

Matthijs:

We waren 2 weken in quarantaine, en daarna hadden we nog even vakantie. Daarna ging school weer beginnen! Ik heb dezelfde juf, en… ik heb Jona in mijn klas!! En Abi ook. In het begin waren alleen Jonathan en ik in de klas. Want Abi was nog in quarantaine, die kwam later aan dan wij. Eerst hadden we kijkavond. Dat is een avond waar je ouders en jezelf in je klas kunnen kijken. We mochten niet bij iedereen in de klas kijken, omdat we een masker op moeten, en dus niet bij anderen mogen komen. En wij brachten lolly’s naar de kijkavond. Cake-lolly’s dan wel. We hadden die gekregen van iemand vanuit Nederland en we hebben ze gebakken en daarna heel lang in de vriezer gezet. En toen ze klaar waren, mochten we ze versieren. Er waren hartjes en soort balletjes en chocolade. Er waren 2 soorten lolly’s: vanille en chocolade. Het was heel leuk om te doen (maar duurde wel heel lang).

klas Matthijs en Jonathan.jpg

Op school hebben we een planning en die volgen we. Op maandag doen we geen devotions (wat we alle andere dagen wel doen). Op maandag starten we namelijk met de hele crew in de international lounge in de “Monday-morning meeting”. En de jufs moeten daar ook bij zijn. Daarna doen we een
“morning-meeting” in de klas (elke ochtend). In de “morning-meeting” vragen we aan God om een goede dag en bidden we voor elkaar en het schip en andere mensen. En soms brengen we dingen mee naar school die we dan mogen laten zien.

Daarna doen we “math”. Math is rekenen. Dan moet ik hele moeilijke sommen oplossen en soms leer ik ook wat nieuws. En ik werk ook in mijn werkboek, dan is de juf ondertussen de andere klas (Abi en Jonathan) aan het lesgeven. Ik ben dus Grade 3 (= groep 5) en Jonathan en Abi zijn Grade 2 (= groep 4). Ik moet gescheiden werken van hen, omdat ik Grade 3 ben, en dus ouder ben.

Na Math doen we recess. Recess (pauze)  is buiten spelen. En dan spelen we meestal “freeze tag”. Dat is een spel dat de tikker je moet tikken. En als de tikker je getikt heeft, moet je bevriezen op die plek waar je staat. En als een speler je dan weer tikt, dan mag je weer ontdooien en weer rondrennen.

Daarna doen we “reading”. Dat is boeken lezen. In het Engels natuurlijk! En ik vind reading heel erg leuk. Want ik lees nu “Junie B Jones”, en dat is een supergrappig boek! Ze gaat allemaal streken uithalen.

Daarna doen we “spelling and handwriting”. Spelling is woorden oefenen. En aan het eind van de week (vrijdag dus) krijg je een overhoring en moet je de woorden goed schrijven. “Handwriting” is gewoon leren beter te schrijven en dan moet je letters overschrijven en daarna zelf schrijven in een boek met schrijfletters. Daarna hebben we “lunch”. Dan mag ik gezellig naar huis. Dat is waarschijnlijk niet op een Nederlandse school! Daar breng je gewoon je eten mee naar school. Maar wij niet. Wij gaan naar huis, want het is super dichtbij. Na lunch doen we “science”.

In science doen we soms experimenten. Zoals de watercycles. Dan verdampt het water van de grond door de zon, en gaat het helemaal naar boven, dan worden het wolken en als die zwaar worden, valt het als regen er weer uit.

IMG_6085.JPG

Als laatste doen we nog “bible”. Dat betekend dat we uit de bijbel gaan leren. Dan praten we over ons bijbelvers dat we in de week leren. En dan kijken we soms een klein videootje over het thema van de bijbel. Deze week hebben we Ruth 3:9 als tekst. Dit is wat we allemaal doen op school op een maandag.

Ik vind het leuk dat er veel kleine kinderen aan boord zijn. Ik lees graag een boekje voor, of speel met ze, zoals ze in een karretje zetten en de kar trekken. Ook is er een klein baby’tje aan boord, dat in Spanje geboren is. De papa en mama konden niet naar hun land terug en dus moest ze maar bevallen in Spanje. Daarna moesten ze wel weer in quarantaine, maar daarna konden we het kleine baby’tje zien. Ik heb hem ook vast gehouden. Hij was toen 3 of 4 weken oud. Ik vind kleine kindjes echt leuk!

We hebben in onze quarantainetijd een komkommer gekweekt. En hij is nu al heel erg groot! (zie foto) We hebben al 9 komkommers eraf geplukt. En het is leuk om een tuintje te hebben.

Dit was een heel lang stukje toch?! Ik hoop dat het jullie een beetje helpt met meer weten.

Doei, knuffels, Matthijs.

Baby met matthijs.jpg

Jonathan:

We hebben andere dagen ook nog andere lessen. Op dinsdag hebben we ook nog “Life Skills” en “P.E”. Dat deden we dus vandaag. “Life skills” is over je gevoel en humeur en zo.

P.E. is gym! Wij doen altijd gym en gym is sporten! We rennen, we doen allerlei excercises (sportoefeningen). Soms hebben we dan ook speeltijd. Ik mis Miss Rene voor P.E., want die wist leuke spelletjes te doen met P.E. Maar zij is weer weg, dus nu doet miss Sarah of miss Karen het.

Op woensdag hebben we “library”. Dan gaan we naar de schoolbibliotheek. Dan mogen we 5 boeken kiezen. En dan checken wij ze uit. En dan gaan we soms nog iets tekenen of een filmpje kijken, een activiteit doen. We hebben bijvoorbeeld een filmpje gekeken over de eerste man op de maan. Daar wist ik alles al van. Maar van Amilia Airheart wist ik niet alles. 12 “Empire State Towers” hoog ging ze met haar vliegtuig.

Op donderdag hebben we nog “social study’s”. Dan leren we over een thema. Ik weet niet wat eigenlijk. Dat is het.

Overal moeten we een masker op, behalve als je eet en in je klas. En in je cabin natuurlijk ook niet. Ik vind het niet fijn, maar het is pech. Ik heb hele stoere maskers, van het leger.

IMG_5853.JPG

foto Jonathan.jpg

Ik ben ook nog geschminkt als soldaat, door mama. En mama had mij heel erg laten schrikken, want ze was als piraat verkleed. En ik was op de wc en toen gooide ik de wc dus dicht want ik zag opeens een piraat binnen rennen. Verkleden is erg leuk voor mij! Ik was ook nog verkleed als Piet. Sinterklaas kwam naar het schip, want hij moet in quarantaine. Hij kwam vanuit Spanje zo de boot op. En ik was Piet. Toen ik nog op het dock was “playde” (lees: speelde) ik met een bal. En toen kwam ik aan boord van het schip en toen ging ik pepernoten uitgeven. En we deden ook nog achter de computers pepernoten neerleggen. Het was heel leuk! Dag!

Hieronder een kort filmpje van de intocht van Sinterklaas aan boord. I.v.m. de 2 weken quarantaine voor alle crew kwam Sinterklaas wat vroeger zodat hij op 5 december zijn cabin uit kan.


Gesprek laden